tag:blogger.com,1999:blog-3814117458688785258.post1563784110841043809..comments2024-03-13T09:41:41.490+00:00Comments on Notes On Cinematograph: Dailies#2: Brutality According to the BrutesEhsan Khoshbakhthttp://www.blogger.com/profile/03005110975164267813noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3814117458688785258.post-18616558007582807122009-10-25T05:39:30.010+00:002009-10-25T05:39:30.010+00:00سلام چه عالی بود اگر همه صبح های آدم این شکلی شورع...سلام چه عالی بود اگر همه صبح های آدم این شکلی شورع بشوند...اول از همه بگم من هم اون جوری عاشق پیشه ی اسن آلمادوار نیستم..اتفاقا از فیلم آخرش نسبت به کار های قبلی که ازش دیده بودم به نظرم خنکه...ولی لونجوری که شکا بنده خدا رو با خاک یک سان کردین موافق نبودم خدایش...<br />حالا..آقای خوشبخت من منظورم از اینکه همیشه در این چند فیلم آخرش یکی از شخصیت های با تصادف به قول ما بروبچه های اهل بازی...head shot..می شند..هر کار می کنم نمی تونم این قسمتی که می گید مگه کابوین و برای خودم حل و فصل کنم..ولی با اون بخش آخری که در باره این فیلمش نوشتید کاملا موافقم...یک چیزه دیگر هم هست اینکه اونجای که میگید کنش های داستانیش یک جور های منطق فیلم های پرنو گرافیک . اکشن رو دارند و هم باید فکر کنم....ولی بازم مرسی که جواب مارو دادید...استفاده کردیم...<br />kave bretonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3814117458688785258.post-42329419608354000582009-10-25T04:12:46.096+00:002009-10-25T04:12:46.096+00:00کاوه برتون؛ باز زدی به صحرای کربلا؟ من کی گفتم که...کاوه برتون؛ باز زدی به صحرای کربلا؟ من کی گفتم که از فاسبیندر خوشم نمی آد. اولاً این جا مسأله اصلاً خوش آمدن یا نیامدن نیست، ثانیاً فاسبیندر یکی از شریف ترین و نجیب ترین آرتیستاییه که تو سینما می شناسم. نکته دقیقاً این جاست که حساسیت های فاسبیندر (یه آدمه کمی دست راستی و "گـِی") نسبت به زندگی و سرنوشت خودش و بقیه آلمانی ها رو ببین و وضعیت جناب آلمودوار رو. من از این حیرانم که شخصیت های آلمودوار مگه کابوی هستند که در هر بحرانی "کشتن" یکی از راه حل های پیش روشونه و جنایت این قدر آسون و استادانه جزیی از زندگی روزمره اونها شده. مشکل من از وقتی شروع می شه که کنش های واقعی و ساده زندگی روزمره توی فیلم های آلمودوار ابعادی به خودشون می گیرن که به منطق فیلم های پورنوگرافیک و اکشن نزدیک می شه. بعد از این من نگفتم که "همه اسپانیایی ها آثار پیچیده ای خلق کردن" از لورکا هم خبر ندارم، چون اسپانیایی نمی دونم و حاضر نیستم با ترجمه های آقایان شاملو و دیگران لورکا شناس بشم (و خودت بهتر از من می دونی که شعر شوخی بردار نیست) اما اون بخشی از فرهنگ اسپانیایی که ستایشش می کنم خالق آثار بزرگیه که می تونه دنیای درونی هنرمند رو به یک زبان بی مرز و قابل تأمیم به تمام دنیا تبدیل کنه. نمای آخر این فیلم "بوسه ها..." رو که کارگردان می گه "یک فیلم حتماً باید تموم بشه، حتی اگر خوب نباشه" (نقل به مضمون) رو حتی اگه محسن مخلباف در 1364 ساخته بود بهش می خندیدن. آخه تا کی این آقا می خواد این پلات مستهلک و زشت رو تکرار کنه که «یه نفر می میره، بر می گردیم به گذشته که او کی بوده، داستان دو سه نفر که بهم گره خورده، بلاهای عموما جنسی که در این گذشته دور یا نزدیک سر هم آوردن و در آخر یه جور فیلم-درمانی» که به درد همون ذهنی می خوره که ساده ترین و دم دستی ترین جواب رو برای مسأله خیلی خیلی پیچیده ای به نام «زندگی» طلب کنهEhsan Khoshbakhthttps://www.blogger.com/profile/03005110975164267813noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3814117458688785258.post-75832601717162106932009-10-24T20:00:08.329+00:002009-10-24T20:00:08.329+00:00سلام من آقای خوشبخت (در باره آلمادوار) تا حدودی با...سلام من آقای خوشبخت (در باره آلمادوار) تا حدودی با نظرتون مخالف.....من اصلا متوجه نمی شم حالا پایان فیلم مثلا سر راست نباشد یا تلخ یعنی هندی..یک اتفاقی که تو سینماش می افته که همش یک شخصیت داره در تصادف یک بلای سرش در میاد در این 3و4 تا فیلم آخرش خیلی تکرار شده..من واقعا دوست دارم..شرمنده..بعد یک مسئله دیگر در مورد پیچدگی که بیان می کنید یک داستان نویس اسپانیایی هست به نامه کامیلو خوزه سلا که نوبل هم گرفته یک داستان هم دارد به نامه خانواده پاسکول ترجمه فرهاد قبرایی فیلم نامه هم نوشته مثل اینکه نویسنده حیلی بزرگی ولی اصلا از اون پیچیدگی که شما از اسپانیایی ها مثال می زنید ندارد...یا مثلا یک نمایشنامه نویس هم که من کاراش و خواندم به نامه بایخو ..یا آلان یادم آمد لورکا هم تا اونجای که من فهمیدم واقعا کارهاش پیچیده نیست...بعد من برام سواله یعنی هر فیلمی از یک کارگردان یا یک داستان از یک نویسنده آدمهای که تو این آثار زندگی می کنند کل جامعه اون کشور و تشکیل می دهند یا اینکه هنر مند آزاده هر جوری که به جامعه خودش نگاه می کنه بسازه یا بنویسه..پس شاید شما از ورنر هرز فسدبایندر هم خوشتون نیاد..ولی من اون فیلمهایش را که دیدم واقعا لذت بردم مثلا سالی با 13 ماه...<br />بازم شرمنده چون هم زیاد حرف زدم هم اینکه شاید از روی بی سوادی زیاد نظر دادم...<br />kave bretonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3814117458688785258.post-46423218973135123032009-10-24T07:48:23.148+00:002009-10-24T07:48:23.148+00:00حسام؛ همیشه به نظرم روایت های سردستی از سرنوشت های...حسام؛ همیشه به نظرم روایت های سردستی از سرنوشت های درهم گره خورده تصور کودکانه و بی اثری از دنیای ما بوده. ما از بچگی با فیلم هایی که در انتهای آن همه به هم وصل می شدند آشنا بودیم. شاید این فیلم های هندی که این مدل از روایت رو به کار می بردند باعث مبتذل به نظر آمدن تکرار حالا کمی آبرومندانه تر اون توی فیلم های آلمودوار باشه. اما برای من یکی از مهم ترین معیارهای دوری یا نزدیکی به یک کارگردان سبک بصریه که دربارۀ آلمودوار منو یاد سریال های تلویزیونی میندازه. استفاده از رنگ هم به این شکل گرم و گیرا از یک اسپانیایی چیز چندان عجیبی نیست. <br />برای ملتی که نشون دادن در هنر یکی از پیچیده ترین ذهن های ممکن رو دارند و می تونن این پیچیدگی رو به سبک بیانی آثارشون هم منتقل کنند (بونوئل، گائودی،پیکاسو)، آلمودوار وصلۀ ناجوری به نظر می آد. موضوع دیگه ای که منو آزار می ده اینه که بیشتر شخصیتهای آلمودوار از نظر جنسی زندگی مغشوشی دارن، یعنی در اسپانیا همه چیز واقعاً در این فریم ذهنی خیلی محدود دیده می شه؟ ببینید که سکس یکی از مهم ترین چیزهایی که در فیلم های بونوئل می بینید ولی تا به حال شده که شخصیت های بونوئل – جدای از ابعاد کمیکشون – منحرف به نظر بیان؟<br />بله من "با او حرف بزن" و تمام فیلم های دیگه آلمودوار رو تا این تاریخ دیدم و فکر کنم دیگه بسه!<br />ممنون برای این که از عقیدت دفاع کردی و امیدوارم این حقو به من بدی که تا زمانی که دلیل روشن و قانع کننده ای برای نزدیک شدن به آلمودوار پیدا نکردم هم چنان فاصلم رو حفظ کنم.Ehsan Khoshbakhthttps://www.blogger.com/profile/03005110975164267813noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3814117458688785258.post-29544119026462941512009-10-24T07:21:11.215+00:002009-10-24T07:21:11.215+00:00درباره آلمودوار به گمانم قضاوت درستی نداشتید. شما ...درباره آلمودوار به گمانم قضاوت درستی نداشتید. شما فیلم "با او حرف بزن" را دیده اید؟ جدای از تحسین های همیشگی که ممکن است درست نباشند، یعنی در آثار او هیچ چیز درخوری ندیدید که چنین بی مهابا سینمای او را رد می کنید؟Hesamhttp://foroozan.govashir.net/noreply@blogger.com