Monday 16 November 2020

His name was Negahdar Jamali...


نگهدار جمالی، سینمادوست، مبلّغ سینما و فیلمساز خودآموختۀ شیرازی که برای فیلم‌های ویدئویی وسترن، تارزانی و اکشنی که با کمک دوستان و هم‌محله‌هایش می ساخت، اول در شیراز و بعد به لطف مستند کامران حیدری، «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم»، در سطحی جهان به شهرتی کوچک رسیده بو،د شب پنجشنبه، 22 آبان، بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرد.

این خبر را کامران حیدری مستندساز تأیید کرد که قصد داشت فیلم دیگری با مرحوم نگهدار بسازد.

تماشاگران بین‌المللی با وجد فراوان «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم» را در لندن و نیویورک و شهرهای دیگر دیدند و به دنیای ساده اما دیوانه‌وار این وسترن‌باز شیرازی خندیدند، نه از سر تمسخر، بلکه از سر همراهی با شیدایی او و ایمانش به کاری که می‌کرد.

وقتی اولین بار این فیلم را دیدم، نگهدار را رومانتیکی یافتم که شکست‌های متعددش چیزی از عشقش به سینما نکاسته و درباره‌اش نوشتم «نگهدار جمالي يكي از وجدآورترين فيلم‌هاي سال 2013 است كه مي‌تواند هر بيننده‌اي را تحت تأثير قرار دهد و فقر فيلم‌هاي اين مؤلف شيرازي ناخودآگاه او را به وسترن‌هاي اوليه ادگار اولمر پيوند مي‌دهد.»

چون دستم از شیراز کوتاه بود، از دوست معمارم رضا حکیمی‌نژاد خواهش کردم به دیدار نگهدار برود. نگهدار از او خواست پشت بازار وکیل هم را ببینند. در همان اولین دیدار، نگهدار در یک کیسۀ زبالۀ سیاه و عظیم چیزی با خودش حمل می‌کرده که بعد معلوم شده لباس زورو بوده. او از رضا می‌خواهد در فیلم زورویی که در دست ساخت داشته  نقشی بازی کند، اما متاسفانه رضا که کارش سینما و بازیگری نیست این فرصت تاریخی را از دست می‌دهد. اما نگهدار همان‌جا لباس را تنش می‌کند و جلوی دوربینِ موبایل رضا چند افۀ زورویی اجرا می‌کند.

نگهدار جمالی (راست) با رضا حکیمی نژاد، دیماه 1392

این عکسی از کارت تماس نگهدار که در آن کارهایی که بلد بود یا کارهایی که فکر می‌کرد باید بلد باشد را با اعتماد به نفس همیشگی‌اش فهرست کرده است. روحش شاد.

حرکت، کات، فیلم

امیدوارم فیلم‌های ویدئویی نگهدار جمالی در دسترس علاقه‌مندان به او و محققان سینمای «بی‌بودجه» و دوست داران فیلم‌سازی محلی قرار بگیرد. درگذشت او را به خانواده و نزدیکانش تسلیت می‌گویم.


مطالعۀ بیشتر: مقاله‌ای دربارۀ سینمادوستی در ایران (نوشته شده برای مجلۀ سینمایی سایت اند ساند) که بخشی از آن دربارۀ نگهدار جمالی است.


No comments:

Post a Comment