اورسن ولز در دهه 1930 ، و پیش از روزهای سینما، کارگردان یک برنامه رادیویی ِ هفتگی ِ اقتباس از آثار ادبی (بهخصوص شکسپیر و دیکنز) بود و میلیونها آمریکایی از آن زمان به شنیدن صدای باریتون او، روایتهای تودرتو و طنز بینظیرش عادت کرده بودند. شب هالووین سال 1938، ولز برای تغییر ذائقه از متون سنگین ادبی گذشت و جنگ دنیاهای اچ جی ولز را برای کار انتخاب کرد. او حالتی مستند، درست مثل قطع ناگهانی برنامههای عادی و آمدن خبر حمله موجودات بیگانه مریخی، به برنامهاش داد و برای شنونده آن زمان چنان شیرینکاری ولز واقعی مینمود که جمعیت زیادی در کرانه شرقی آمریکا از خانههایشان وحشتزده به خیابانها ریختند. لحن گزارشی کاملاً ساختگی این فیلم از همشهری کین تا ت مثل تقلب جزیی مهم از دنیای ولز باقی ماند.
تحقیقات تازه، بر حسب آمار یکی از ایستگاههای رادیویی که برنامه از آنها پخش میشد، یعنی CBS، نشان میدهد که 6 میلیون نفر این برنامه را شنیدهاند، 1.7 میلیون نفر آن را کاملاً باور کردهاند و 1.2 میلیون حسابی ترسیدهاند، اما چندان باورشان نشده است. اگر همین نسبت را به شنوندگان سی میلیونی ایستگاه NBC تعمیم دهیم، میتوان به این نتیجه رسید که پرمخاطبترین و تأثیرگذارترین اثر ولز، در تمام عمرش، جنگ دنیاها بوده است.
روز بعد 12500 روزنامه آمریکایی شرح این واقعه را نوشتند؛ بسیاری مانند نیویورک تایمز در صفحه اولشان. حتی هیتلر اظهار نظر کرد و این واقعه را نشان سقوط و تباهی دموکراسی در آن سرزمین دانست. عجیب نیست که بعضی آمریکاییها، حمله مریخیها را حمله آلمانیها شنیده بودند، و البته به یک اندازه ترسیده بودند. این واقعه تأثیر عظیمی بر رابطه مردم و رسانهها گذاشت. وقتی در نیروی هوایی هوارد هاکس کسی پیچ رادیو را میچرخاند و خبر حمله ژاپنیها به پرل هاربر پخش میشود، یکی با لبخند میگوید که «باز برنامه اورسن ولز رو گرفتی!»
میتوانید اجرای اصل و کامل این برنامه رادیویی را در اینجا بشنوید:
No comments:
Post a Comment