Tuesday 6 October 2009

Detour on Poverty Row: New Ulmer Book


-->
“We see him behind every image and feel we know him intimately when the lights go back on”
-- François Truffaut on Edgar Ulmer.

کتاب تازه ای دربارۀ ادگار جی المر، کارگردان مهاجر آلمانی در هالیوود و متخصص ساخت فیلم های ارزان و سریع که بعضی از آن ها بهترین فیلم های مستقل هالیوود در نیمۀ نخست قرن بیستم محسوب می شوند، چاپ شده است. اسم کتاب هست «ادگار جی المر راه انحرافی در مجمع الفقراء» (نمی دانم مجمع الفقراء را از کجا در آوردم! اصل عنوان هست Poverty Row که اصطلاحی است نه چندان ادیبانه و معطوف به استودیوهای کوچک و فقیر متخصص ساخت فیلم های B در هالیوود عصر طلایی). کتابی که بخش های ناشناخته کارنامۀ المر، مانند فیلم های ییدیش، اوکراینی و سیاه پوستی او را هم مرور می کند، نگاهی که امروز به خاطر علاقۀ مطالعات سینمایی به خرده فرهنگ های در حاشیه مانده حتی کسانی که با وحشت و اضطراب فیلم های مشهور المر کنار نیایند را هم راضی نگه خواهد داشت.
خبر چاپ کتاب و یکی دو جمله ای که دربارۀ آن آمده را مدیون آقای لانس دوئرفارد هستم. به جز این کتاب و «ادگار المر، مقالاتی در باب شاه فیلم های B » (که هیچ کدام از این دو را نخوانده ام)، دربارۀ این کارگردان بزرگ دو کتاب دیگر هم وجود دارد که خوشبختانه آن ها را خوانده ام؛ یکی از سری «حرفه های هالیوود» که کتابی مختصر و مفید است و المر را در کنار هوارد هاکس و فرانک بورزیگی معرفی کرده و یکی کتاب «فیلم های ادگار المر» که فیلم به فیلم پیش می رود و هر کدام از فیلم/مقاله ها را یک نفر نوشته است. ویراستار کتاب «فیلم های ادگار المر»، برنارد هرتزوگنارث (Bernd Herzogenrath در مقدمۀ کتاب می گوید: 

“Ulmer’s sustained engagement with American mass culture and European art cinema is an engagement riddled with idiosyncrasy and contradiction, as he frequently drew on elements of both traditions in depicting home (familiarity , identification, belonging) and homelessness (rupture, disorientation, despair). For Ulmer, the two poles tend to remain aesthetically interwoven--inextricably bound up together in his life story--and in productive, if also painful, dialogue with each other, rather than in simple binary opposition. It is this constant feeling of “not belonging” that may have urged Ulmer.”

المر در ایران کارگردانی کاملاً ناشناخته است و تا جایی که من می دانم به جز عدۀ محدودی از دوست داران Detour (یکی از بهترین و بدون شک مشهورترین فیلم او که فیلم-نواری اعلاست ) و گربۀ سیاه (فیلم ترسناک بی نظیرش برای یونیورسال که در همین جا یادداشتی دربارۀ آن نوشته بودم) آدم های زیادی – منتقد و غیرمنتقد – او را نمی شناسند. دربارۀ زندگی و کارنامۀ او هم چیزی به زبان مادر وجود ندارد. امیدوارم به زودی بتوانم در این جا یا در ماهنامۀ فیلم این غفلت را جبران کنم.


--> -->

Monday 5 October 2009

John Barrymore on Acting


John Barrymore on acting:

"There are lots of methods. Mine involves a lot of talent, a glass, and some cracked ice."

Saturday 3 October 2009

My Most Recent "Top 10"


Recently I participated in Film Monthly's poll for selecting top 10 films of Iranian leading film critics. To me, it wasn't, and still is not, a serious game. Though my selected films represent the essence of cinema, there are hundred titles like them. So this list could be altered any moment. If I were free to pick more, any Max Ophuls, any Bresson and all Tati films from L'École des facteurs to Playtime could be placed in my list.

At first I wanted to arrange a list of "big" films that I've seen and those who had an immediate influence in me; films like Big Clock, Big Combo, Big Sleep, Big Heat and then bigger than big names like Criss cross, Out of the past, Raw deal , Asphalt jungle, Double indemnity and the film of films, In a lonely place.

As an anti-climax to the Critics' "usual films" (plus appearances of some sentimental flops like Cinema Paradiso), the following are my choice of the best films that eight of them didn't appear on other "Ten Best" lists:

(without any specific order)

  • Playtime (Jacques Tati.1967)
  • Colorado Territory (Raoul Walsh.1949)
  • F for Fake (Orson Welles.1975)
  • Steamboat round the bend (John Ford.1935)
  • Europa '51 (Roberto Rossellini.1952)
  • City Lights (Charles Chaplin.1931)
  • Partie de campagne (Jean Renoir.1936)
  • Shadow of a doubt (Alfred Hitchcock.1943)
  • Seven men from now (Budd Boetticher.1956)
  • 12 O’clock High (Henry King.1949)


Last month I also picked my favorite films of the 1930s that could be found here: [1]
See other critic's choices: [2]
See final result: [3]
.

Thursday 1 October 2009

Blog & Site Recommendations#5




یکی از عجیب ترین سایت هایی که در هفتۀ گذشته به آن برخوردم، سایت یک خورۀ سینما به نام استیون هیل بود که تخصص استثنایی اش جمع کردن یک آرشیو بزرگ از نوشته های عنوان فیلم در تیتراژ اول فیلم هاست. این سایت 8 ساله که سینمادوستان و دانشجوهای گرافیک را از این همه وقت و دقتی که صرف تهیۀ آن شده شگفت زده خواهد کرد، بیشتر از شش هزار عنوان را از سال های 1900 تا فیلم های روز گرد آوری کرده است. تمام عکس ها دقیقاً با نسبت های اصلی فیلم ها و بدون تغییر کادر به آرشیو استیون هیل اضافه می شوند.

نمونه ای که در بالا می بینید از همان سایت برداشته شده و نوشتار ابتدای فیلم ماجراهای شاهزاده احمد لوته راینیگر است با تلفیقی از زبان آلمانی و رسم الخط عربی.

سایت را در این جا می توانید ببینید.

.