گفتگوهاي گدار
با
با
تام مِلْن، اندرو ساريس، پالين كِيل، پنهلوپي گيليات، جاناتان رُزنبام،
گيدئون باخمن، گاوين اسميت
گردآوريِ ديويد استِريت
ترجمۀ سوفيا مسافر
احسان خوشبخت - اين مهمترين مجموعه گفتگوهاي انگليسيِ فيلمساز، منتقد و
مورخ برجسته و ساختارشكن موج نوي فرانسه و فراسوي آن، ژان لوگ گدار، سندي از سير
دگرگوني و به يك معنا تكامل هنر، شخصيت و از همه مهمتر فلسفۀ سينمايي اوست. نوعي
تاريخ(هاي) مكتوب گدار، كه در آن از منتقدِ فيلمساز شدۀ درگير با زبان سينما، كه
قطعات سازندۀ يك فيلم را جسورانه از هم جدا كرده و به شكل تازهاي سوارشان ميكند،
به فيلمسازي انقلابي مدافع چين، فلسطين و ويتنام ميرسيم. از جايي در سالهاي
1980 مورخي شاعرمسلك و نقاشي ويدئويي در او متولد ميشود. فيلمهاي اخير گدار به
نوعي تلفيق سه دورۀ او محسوب مي شوند، براي همين به ترجمۀ نسخۀ اصل كتاب مصاحبهاي
تازهتر (2010) اضافه شده تا انعكاسي از تازهترين دورۀ گدار باشد.
بيشتر گفتگوها توسط آمريكاييها انجام شده و در همين بخش است كه بعضي
مشهورترين مصاحبههاي گدار آمدهاند (گفتگوي خودماني او با پالين كيل در حضور
دانشجويان و شرح موشكافانهتر اندرو ساريس از ديدار با گدار). چند گفتگوي مهم
انگليسي (شامل اولين مصاحبه كتاب، با تام مِلن، و پنهلوپي گيليات) و يك گفتگوي
فرانسوي، كه در نسخه اصل كتاب وجود ندارد، بقيه بخشهاي كتاب را تشكيل خواهند داد.
گردآورندۀ كتاب، ديويد استريت، مؤلف كتابي تحيلي دربارۀ سينماي گدار با نام «فيلمهاي
ژان لوگ گدار: ديدنِ ناديدني» نيز هست كه توسط انتشارات دانشگاه كمبريج منتشر شده.
استريت براي همان ناشر كتابي هم دربارۀ آلفرد هيچكاك نوشته است.
آيا كارنامۀ گدار نمونهاي از بزرگترين ستيز هنر سينما با كاپيتاليزم، ميانهروي
و ابتذال بصري است؟ هنر گدار در عين تداومي سرسختانه نمونهاي است از دگرگوني،
تكميل و اعتلاي زبان در طي دو قرن و تجديدنظري سرسختانه در آن كه منجر به خلق بعضي
از كليديترين تصاوير سالهاي هر دوران شده است. اين كتاب، از زبان خود گدار، شرح
سفر تكنفرهاش در جادههاي سنگلاخي تاريخ فرهنگ است كه تصويري كمابيش پيشگويانه
از آينده ميدهد.
***
اين كتاب توسط انتشارات كتابكدۀ كسري منتشر شده و ميتوانيد با يكي از اين دو
تلفن تماس آن را سفارش دهيد. هزينۀ پست كتاب مجاني خواهد بود.
0915-5124219
0511-7670019
No comments:
Post a Comment