Tuesday, 8 December 2009

Anémic cinéma (1926)



-->
-->
تنها فيلمي كه مارسل دوشان، نقاش و شطرنج باز دادائيست/سوررئاليست كارگرداني كرده، يعني Anémic cinema ، از دو دسته نما تشكيل شده، يكي دسته فرم هاي هندسي دوار و درهم فرورونده دارند و در واقع "پاپ آرت" هايي هستند كه پيش از تولد پاپ آرت روي پرده سينما خلق شده اند و دسته ديگر كلمات و جملاتي است كه بازهم روي سطحي دوار نوشته شده اند. چه فرم هاي هندسي و چه كلمات در حال چرخيدند. اين فيلم براي تماشاگر امروز مي تواند بهانه اي براي طرح پرسش بنيادين "فضا و زمان در سينما چيست؟" باشد. Anémic cinema تلقي روايي تماشاگر از هنر سينما را به چالش مي كشد و افقي جديد در مقابل او مي گشايد كه در آن بخشي مهم، زيبا اما كم ديده شده از تاريخ سينما نهان است، دنيايي كه از استن براكيج تا ژان لوك گدار در آن تنفس مي كنند و بعيد است "يكي از باهوش ترين انسان هاي قرن بيستم" (نقل از آندره برتون) از معناي كاري كه با اين مديوم تازه مي كرده غافل بوده باشد.

صفحه مارسل دوشان در آکادمی سلطنتی هنر.

Monday, 7 December 2009

Retour à la raison (1923)


Retour à la raison (1923) is a short avant-garde film made by Man Ray, American Dadaist –later Surrealist - photographer and painter. This 2-minute piece is the spirit of spontaneity and chance in cinema. A manifestation of the importance of “texture” in conveying the total feelings of a motion picture. Attacking the logic and rational order by using dissimilarity between the images. One of the first films that really evokes this notion that film could be poetry in motion, poetry in light.


In the early twenties, Man Ray bought a small film camera that could hold a few feet of standard film and Tristan Tzara, the key figure in Dada movement, encouraged him to create a Dada film. Man Ray set up this camera and filmed some of his art work in movement, as well as other shots: a turning paper spiral, his airbrush painting Dancer/Danger, to which he gave a sense of movement by blowing smoke at it, an egg divider which he hung up and turned in front of the camera, his ‘visual’ poem consisting of only horizontal lines, which he moved back and forth, the lights of a merry-go-round at night, and of course the most beautiful object for Man Ray, the naked female torso turning in front of striped curtains. The female body thus becomes a canvas for the lines of light.


"Acquiring a roll of a hundred feet of film, I went into my darkroom and cut up the material into short lengths, pinning them down on the worktable. On some strips I sprinkled salt and pepper, like a cook preparing a roast, on other strips I threw pins and thumbtacks at random; then I turned on the white light for a second or two, as I had done for my still Rayographs. Then I carefully lifted the film off the table, shaking off the debris, and developed it in my tanks. The next morning, when dry, I examined the work; the salt, pins and tacks were perfectly reproduced." Man Ray described the process of creating Retour in his Self-Portrait.

Melville - Me



--> --> -->
این چیزی است که من اسمش را «همزمانی خارق العاده» می گذارم؛ برخوردن به لیست 64 کارگردان آمریکایی پیش از جنگ مورد علاقه ژان پیر ملویل به انتخاب خود او در شمارۀ 124 مجله کایه دوسینما (اکتبر 1961، صفحۀ 60). در واقع این فهرست بی کم و کاست می توان فهرست آدم های مورد علاقۀ من هم باشد.از همه عجیب تر این که اخیراً برای «دایرة المعارف کارگردانان» بهزاد رحیمیان مسئولیت بزرگی قبول کرده ام (نوشتن نزدیک به 90 مدخل!) که بیشتر انتخاب های ملویل، انتخاب های کاملاً ناخودآگاه من برای همکاری با بهزاد رحیمیان بوده اند. ما نشستیم و من فقط بدون هیچ زمینه ای اسم هایی که به ذهنمم می آمد را به او می گفتم و آن هم ذهنی که یک ساعت و نیم در ترافیک مرکز شهر تمام تمرکز و کارآیی اش را از دست داده بود. اما این اسم ها مثل نام اعضای خانواده جزیی از زندگی روزمره ام شده اند و حالا حتی اگر دلم هم بخواهد نمی توانم از سرم بیرونشان کنم.
کارگردان هایی که قرار است در این دایرة المعارف دربارۀ آنها بنویسم را در فهرست ملویل با رنگ متمایز می کنم. در عین حال این وظیفه وقت گیر می تواند توضیح غیبت موقت بعضی بخش های ثابت وبلاگ (مانند Dailies) باشد، چرا که بیشتر از حدی فیلم می بینم که بتوانم در این جا دربارۀ آن بنویسم و از طرفی مشاهداتم محدود به فهرست بلند و بالایی است که پیش رو دارم و باید هر کیفی درکار است از بین فیلم های همین کارگردان ها باشد. به عنوان مثال دو هفته پیش حدود بیست فیلم از لوید بیکن دیدم
اما فهرست ملویل:
Lloyd Bacon, Busby Berkeley, Richard Boleslavski, Frank Borzage, Clarence Brown, Harold S Bucquet, Frank Capra, Jack Conway, Merian C Cooper, John Cromwell, James Cruze, George Cukor, Michael Curtiz, William Dieterle, Allan Dwan, Ray Enright, George Fitzmaurice, Robert Flaherty, Victor Fleming, John Ford, Sidney Franklin, Tay Garnett, Edmond Goulding, Alfred Green, Edward Griffith, Henry Hathaway, Howard Hawks, Ben Hecht, Garson Kanin, William Keighley, Henry King, Henry Koster, Gregory La Cava, Fritz Lang, Sidney Lanfield, Mitchell Leisen, Robert Z Leonard, Mervyn Le Roy, Frank Lloyd, Ernest Lubitsch, Leo McCarey, Norman Z McLeod, Reuben Mamoulian, Archie Mayo, Cecil B De Mille, Lewis Milestone, Elliot Nugent, Henry C Potter, Roy Del Ruth, Gregory Ratoff, Mark Sandrich, Alfred Santell, Ernest Schoedsack, John M Stahl, Josef Von Sternberg, George Stevens, Norman Taurog, Richard Thorpe, W S Van Dyke, King Vidor, William Wellman, James Whale, Sam Wood, William Wyler.
*

Friday, 4 December 2009

Dailies#6: What a Dump!

آن سوي جنگل ساختۀ يكي از بزرگ‌ترين بزرگان سينماي آمريكا، كـيـنگ ويـدور، دربارۀ زوال روح در شهري كوچك است كه از دريچه چشم زني بيمار و بيزار تصوير مي‌شود. اهريمني‌ترين و ناتوراليستي‌ترين بخش‌هاي «مادام بوواري» گوستاو فلوبر انتخاب شده و باقي كنار گذاشته شده‌اند. كوره كارخانه‌اي در گوشه اين شهر نكبت حرارتي تحمل نكردني به فيلم مي‌دهد. صداي خراشيدن واگن‌هاي كند و سنگين قطار روي ريل‌هاي زنگ زده در لبه شهر گوشت تن بيننده را آب مي كند. بوي گند فقر و كوته بيني از سر روي شهر بالا مي رودف واقعاً What a dump.

نه گمان نمي‌كنم بتوانم تحمل همه اين‌ها را در نود دقيقه داشته باشم. بعد از اين كه فيلم تمام شد اولين كنسرت موسيقي قدسي دوك الينگتون كه در كليساي «پرس بيترين» نيويورك اجراء شده را گذاشتم. درست مثل كسي كه آنقدر سيگار كشيده كه براي باز كردن راه گلويش يك ليوان شير مي‌خورد و يا بعد از روزها دويدن در خيابان‌هاي كثيف و دود زده شهر به كوهستان مي‌رسد و عميق‌ترين نفس‌هايش را – درست هم‌چون آخرين نفس‌ها – از هواي كوهستان مي‌گيرد، به دوك پناه بردم. خانم‌ها و آقايان، بعد از مدت ها يك فيلم حسابي مرا ترساند. با شدت تمام در صورتم خورد و حافظه ضعيف را تكاني دوباره داد كه "عجب آشغالداني‌اي!" يا آن طور كه بتي ديويس، بانوي ريتم، خيانت، ماليخوليا و وحشت گفت:What a dump!



Wednesday, 2 December 2009

The Noir World of Joseph M. Newman


It’s Joseph M. Newman’s centennial. He was in motion picture business from 16. Took the necessary steps to become a director: a bellboy, clerk, assistant writer, assistant director and director of short crime films in MGM. Directed many episodes of Crime don’t pay, a well-known half-hour-long based-on-real-cases crime dramas, for ten years and polished his cinematic style as terse as possible. Made news reel and war documentaries during WW II. His first feature must be Northwest Rangers (1942), his first notable film, Abandoned (1949). He was very comfortable in genre pictures from all kind, especially noir, western and Sci-Fi. When he made his last feature, George Raft story (1961) he already had made 25 films. Start working on TV in his familiar territory (Asphalt Jungle, Alfred Hitchcock Hour, Twilight Zone). Died in 2006.
Beside imaginative and very well made This Island Earth (1955), I remember him with his good, sometimes great, entries in film noir.

***


Abandoned (1949)
Written by: Irwin Gielgud, William Bowers
Photography by: William Daniels (& David S. Horsley)
Cast: Dennis O’Keefe, Gale Storm, Jeff Chandler, Raymond Burr, Mike Mazurki.
Melodramatic baby-stealing story with great photography and load of colorful characters, produced by Universal.



711 Ocean Drive (1950)
Written by: Richard English, Francis Swan
Photography by: Franz Planer
Cast: Edmond O’Brien, Joanne Dru, Otto Kruger, Dorothy Patrick.
Like Abandoned the film opens with the voice over and the whole picture is a fatal flash back in the life of Mal Granger (O’Brien), an ordinary man who works for Telecommunication Company in Cleveland. He uses technical knowledge to take over the horse gambling rackets. He fell in love with a mob’s wife and troubles begin.
11 Ocean Drive
Many elements of Martin Scosese’s Casino are borrowed from this Mephistophelean tale about greed and an obsession with success. Though film’s final sequence in Boulder Dam reminds us of Raoul Walsh’s factory scene at the end of The White Heat, again with O’Brien. “The electricity the dam produces is, of course, what powers his particular racket.” Says Brian McDonnell about using this site for the final entrapment and death of Mal. While “impressively edited chase through the labyrinthine passages of the dam resembles the famous sewer sequence of the previous year’s The Third Man.”


The Outcasts of Poker flat
The Outcasts of Poker Flat (1952)
Written by: Edmund H. North
Photography by: Joseph LaShelle
Cast: Anne Baxter, Dale Robertson, Miriam Hopkins, Cameron Mitchell.
An adaptation of Bret Harte's short story. Filmed twice before, first in silent age with John Ford (1919), later (1937) with Christy Cabanne. Despite being a western the picture combines the key themes of the genre (greed, cruel nature, outcasts, heist) with an unforgettable low key photography and a claustrophobic atmosphere that transcend the story into a film noir.

Dangerous Crossing (1953)
Written by: Leo Townsend, John Dickson Carr
Photography by: Joseph La Shelle
Cast: Jeanne Crain, Michael Rennie, Max Showalter.
During honeymoon a woman’s husband disappears on a luxury liner. Nobody believes her and all evidences are against her till a doctor get curious and a twosome investigation begins. An excellent mixture of “identity noir” (she must find her husband to prove her identity. Suspicious captain says she has reserved the room with her maiden name!) and Gothic tales of a “damsel in distress.”

Dangerous Crossing

The Human Jungle (1954)
Written by: William Sackheim, Daniel Fuchs.
Photography by: Ellis Carter
Cast: Gary Merrill, Jan Sterling, Chuck Conners, Paula Raymond

A police chief decides to clean up dirty city. He asks his men to arrest all criminals to try and reduce crime on the streets (crime prevention was also a key theme in Poker Flat). People get arrested for all sorts of crimes, including theft, vandalism and burglary. There is also a murder to be solved. Things don't help with this zero tolerance policy when a copper accidentally shoots and kills an innocent man. Produced by Allied Artists.