صادقانه بگم عزيزم: نگاه دوبارهاي به بربادرفته
نوشتۀ مالي هسكل
ترجمۀ كتايون يوسفي
اين كتاب حاصل نگاه دقيق و موشكافانۀ مالي هسكل، منتقدِ سينمايي و نويسندۀ هفتاد و دو سالۀ آمريكايي، و همسر منتقد بزرگ ، اندرو ساريس، به مشهورترين اثر كلاسيك سينمايي قرن بيستم، بربادرفته، است. او از منظر جنسيت، نژاد، طبقات اجتماعي و شكاف ميان شمال و جنوب در آمريكاي بعد از جنگهاي داخلي به تفسير فيلمي دست ميزند كه به نظر عدهاي ديگر چندان چيزي براي گفتن ندارد، اما به نظر هسكل پاياني براي تفسير يا حتي فقط فهرست كردن تضادهاي تصوير شده در فيلم وجود ندارد. او قهرمانهاي محبوب خودش را از اين حماسۀ عامهپسند ادبي، و سپس سينمايي، برميگزيند. قهرمانان او مارگارت ميچل نويسنده، ديويد سلزنيكِ تهيه كننده و ويوين ليِ ستارهاند، آنهايي كه به گفتۀ خود هسكل، دنياي او و تعداد بيشماري از دختران جنوبي را براي هميشه تغيير دادند. در نگاه هسكل بربادرفته مهمتر از هر فيلم ديگر، هر اثر ادبي ديگر و هر فلسفه و مد ديگري در نيمه اول قرن بيستم زندگيها خوانندگان و بينندگانش را دگرگون كرده است.
كتاب هسكل، خود يك بربادرفتۀ ديگر است؛ اثري كه عشقي شخصي (عشق هسكل به كتاب و فيلم) را با تاريخ، سياست و اجتماع پيوند ميدهد، و در اين راه تا آن حد پيش ميرود كه عشق نخستين و منشاء اين حركت فراموش ميشود و به جاي آن تصويري از جنوب پرغرور، پرتضاد و پر از مرز و حريم ظاهر ميشود. كتاب هسكل مثل آن نمايي از بربادرفته است كه دوربين مثل يك پرچم در حال اهتزار به آرامي بالا ميرود و اسكارلت را در ميان رديف بيپايان سربازان زخمي جنگهاي داخلي نشان ميدهد، تصويري كه خلاصۀ دگرديسي دختر مغرور و پريروي گستاخ جنوبي، به مبارزي بزرگ است كه به دفاع از جنوب، زمينداري و حقوق زنان دست ميزند. اثر هسكل شيطنت و شيريني فيلم، نگاه حماسي و تحليلي آن، ضرباهنگ سريع و انبوه وقايع و شخصيتها، و اندكي تعصبِ نامطبوع آن – به خصوص در توجيح مسائل نژادي – را در خود دارد، اما در همه حال باعث شگفتي است و شايد بزرگترين نتيجهاش اين باشد كه ميبينيم هنوز چهقدر چيزهاي تازه دربارۀ آنچه كه فكر ميكرديم همه چيز را دربارهاش ميدانيم وجود دارد.
تلفن تماس كتابكده كسري براي سفارش كتاب
09155124219
05117670019
تلفن تماس كتابكده كسري براي سفارش كتاب
09155124219
05117670019
No comments:
Post a Comment