مونتری پاپ
كارگردان: دی ای پنی بیكر، مایزلس، لیكاك، راجر مورفی، بری فینشتاین، جیمز دزموند، نیك پروفرس.
1968/ رنگی/ 88 دقیقه.
***
نخستین فیلم درباره فستیوالهای راك دهه 1960، جادوی جمعیت نامحدود و یكپارچه را ــ كه موسیقی عامل پیوندشان است ــ كشف و زمینه را برای شاهكارهای بعدی (ووداستاك و پناهم بده) آماده میكند. در هیچ فستیوالی چنین نامهایی گردهم نیامدهاند: جیمی هندریكس، جنیس چاپلین، راوی شانكار، سایمن و گارفونكل، اوتیس ریدینگ، The Who، انیمالز، جفرسن ایرپلین، كانتری جو و فیش، Mamas & Papas.
بهترین بخش های فیلم: آواز مونتری گروه انیمالز، اجرای جیمی هندریکس و شکستن گیتار و آتش زدن آن که کنسرت را شبیه به مراسم جادوگری می کند (در همین صحنه به دهان نیمه باز تماشاگران نگاه کنید و حدس بزنید آن ها چه حالی داشته اند)، اجرای فوق العاده جنیس که اولین موفقیت تمام عیار او بود و در نهایت سکانس بیست دقیقه ای راوی شانکار که یکی از بزرگ ترین دستاوردهای سینما مدرن است.
مونتری پاپ بهخاطر ضبط عالی صداها (كه ضعف كوچك برخی از بخشهای ووداستاك است)، فیلمی است بیرقیب. در برخی از منابع دیگر، زمانهای كوتاهتری برای فیلم ذكر شده است (تا 72 دقیقه). همینطور باید دانست كه این فیلمی است بهكارگردانی مطلق د. ا. پنیبیكر، و سایر نامها (كه در منابع دیگر نامشان نیامده) دستیاران و تصویربرداران او هستند.