سينماگران ايراني در فستيوال فيلم لندن: دوربينها در دو سوي مرز
«فستيوال فيلم لندن»، با در نظرنگرفتن «ويناله» در اتريش، آخرين ايستگاه
سينماي ايران در اروپا در طول يك سالِ سينماييست، جايي كه ميشود مجموعهاي متنوع
از بهترينهاي سينماهاي كشورهاي مختلف كه قبلاً در فستيوالهاي ردۀ الف نمايش داده
شدهاند را در دورهاي فشرده تماشا كرد. اگرچه سهم سينماي ايران در اين دوره فقط
يك فيلم بود (مقايسه كنيد با حضور هفت فيلم از اسرائيل)، اما از طرف ديگر حداقل چهار
فيلم در بخشهاي مختلف حضور داشتند كه توسط كارگردانان ايراني يا ايرانيتبار
ساخته شده بودند، محصولاتي كه جغرافياي توليدشان از آسياي ميانه تا آمريكاي شمالي
تنوع داشت.
به علاوه، داستان يكي از فيلمهاي فستيوال، گلاب (جان استيوارت)،
به ايران مربوط ميشد و يك فيلم – كمپ ايكس ري (پيتر سَتْلِر)– بازيگري ايراني، پيمان
معادي، را به عنوان يكي از ستارگان اصلياش داشت. فيلمهاي اين دسته به گروهي مسألهدار
از بازنمايي ابتدايي ايران و يا خاورميانه در سينماي آمريكا تعلق دارند كه پر است از
سوءتفاهمها، كليشهها و اشتباهات هميشگي. خاورميانه در اين فيلمها بدون هيچ
اصالتي به يك ايدۀ مغشوش از نابساماني سياسي تقليل پيدا ميكند: در گلاب
پنجره زنداني در ايران با روزنامههايي عربي پوشانده شده و در كمپ ايكس ري
ديوار بيمارستان زنداني در گوانتانامو براي نگهداري مضنونين به تروريسم كه عربتبار
هستند با پوسترهايي به فارسي مزين شده است.