Wednesday, 3 October 2012
Sunday, 16 September 2012
Notes On Kathryn Grayson
بهیادِ کاترین گِریسون
یكی از بزرگترین ایرادهای نوستالژی در ادبیات سینمایی
این است كه نسل جدید تصور خواهد کرد بسیاری از فیلمهای گذشته كه نویسندههای قدیمی
با ستایش از آنها یاد میکنند صرفاً به خاطر داشتن نقش مهمی در خاطره آنها و پیوند
میان تجارب شخصیشان با هنر سینما حائز اهمیتند. اما بسیاری از این فیلمها، خارج
از این دنیای شخصی – كه فقط میتواند برای خود نویسنده قابل استناد باشد، و نه دیگری
– هویتی مستقل دارند و تردیدی نیست اگر زمان و مكان مناسب برای دیده شدنشان توسط
نسل جدید فراهم شود، بیبرو برگرد بینندههای امروزی و طرفداران خود را خواهند
داشت.
Friday, 31 August 2012
Mark Cousins Interviewed
Mark Cousins in Bristol |
AD-LIB ON MEXICO
An interview with Mark CousinsAfter spending 5 or 6 years writing, filming and editing The Story of Film, and after a year of traveling around the world to show this epic 15 hour documentary about the history of innovations in cinema, Mark Cousins, the Irish film-maker, is back in Edinburgh, his home town, to show his latest film, What is This Film Called Love?
Made while touring The Story of Film, during a three-day stay in Mexico City without a plan, this is a love letter to Mark’s hero, Sergei Eisenstein, as well as to other things he likes (beer, the Telluride Film Festival, kids...) or dislikes (the Pope, capitalism, ...).
Mark simply calls it a film about the nature of happiness. However, this is also a film that shows the possibilities of film-making in the digital age, its excitement, spontaneity, and poetic rapture. The low-budget or, more likely, no-budget What is This Film... which has cost only £10, provokes more thoughts and provides more visual pleasures than most of the 200 million dollar films on cinema screens today. This westerner twin brother of Jafar Panahi’s This Is Not a Film ignores the boundaries of an art form, crosses them and then it elevates them in order to capture the essence of an era which is, supposedly, too elusive to put on celluloid, or to transfer from reality to the virtual world of digital.
READ THE INTERVIEW AT KEYFRAME
Trailer:
Wednesday, 29 August 2012
Notes on Joseph M. Newman
جوزف اچ
لوييس: زندگي سالم در فيلم سالم
لوگان شهر بسيار كوچكي است در
ايالت يوتا؛ از آن شهرهايي كه آمريكايي هاي قديم به آن «شهر يك اسبي» ميگفتند؛
متشكل از يك خيابان اصلي و چند رديف خانه در دو طرف خيابان. اما همين شهر كوچك در
اواخر سالهاي 1960 صاحب سه سالن سينما بوده كه خوراك جمعيت عموماً دانشجوي آن را
فراهم مي كرده اند. (یکی از دوستان ايراني در سالهاي 1960 در لوگان دانشجو بود و
روايتش از ملال در اين ولايت هميشه برايم الگويي از جبر جغرافيايي در سر بردن
حوصله آدمي تا حد مرگ بود. راه حل آسان بود: نزديكي به نوادا باعث مي شد تا ملال
لوگان، شهر بسيار مذهبي مورمونها، را با زياده روي در همه چيز در ايالت از خدا بيخبر
و همهچيز آزادِ آريزونا جبران كنند.)
هفتصد و يازده اوشن درايو |
اما دو نكته باعث شد كه نام
لوگان را هرگز فراموش نكنم. اول و مهمتر از همه، اختراع اينترنت و آزمايش آن براي
بار اول بين دو طبقه از دانشگاه يوتاست كه مسير زندگي من و شما را براي هميشه عوض
كرد و دوم جوزف ام نيومن (متولد 1909)، كارگردان آمريكايي متولد لوگان، كه مسير
زندگي كسي را عوض نكرد ولي چند فيلم درجه يك به تاريخ سينما اضافه كرد كه باعث مي
شود امسال، صد سالگي او، نياز به يادآوري داشته باشد.
Wednesday, 8 August 2012
Review of the Social History of Iranian Cinema
يادداشتي دربارۀ كتاب
«تاريخ اجتماعي سينماي ايران» نوشتۀ حميد نفيسي
باعث حيرت و افسوس
است كه از يكي از نامهايي كه در مطالعات سينماييِ امروز بارها تكرار شده و در
بسياري موارد (سينماي تبعيد، سينماي خاورميانه) صاحب يكي از رساترين و قابل
اطمينانترين قلمها بين محققين سينمايي در هرجايي از جهان است، يعني حميد نفيسي،
اينقدر كم در منابع فارسي صحبت شده؛ آدمي كه به شهادتِ كتابِ عظيمِ تاريخ اجتماعي
سينماي ايران پيوندي عميق با فرهنگ اين كشور دارد.
حميد نفيسي يكي از
سنگينوزنهاي نظريۀ سينماست. ممكن است اين هفته كتابي دربارۀ فيلمسازان مهاجر
آلماني در پاريس سالهاي 1930 بخوانيد و هفتۀ ديگر كتابي دربارۀ مفهوم سينماي
«فراملي» و هيچكدام از اين آثار بدون ارجاع به نوشتههاي نفيسي مقصودشان را كامل
نميكنند. پروفسور نفيسي ميان هويت ملي خودش و هويتي كه بعدها با انتخاب سرزمين
دومش، آمريكا، ساخته، پيوندي برقرار ميكند كه به او اجازه ميدهد درك ژرفتر و تصوير واضحتري
از مفهوم «خانه به خانه شدن» در سينما به خوانندگانش بدهد.
Friday, 3 August 2012
Guide to Vertigo Articles on This Blog
نتيجه
رايگيري «بهترينهاي تاريخ سينما»ي مجلۀ سايتاندساوند، كه هر ده سال يك بار
برگزار ميشود، اعلام شد و حالا فيلم برگزيدۀ منتقدان، بعد از پنجاه سال صدرنشينيِ
همشهري كين، سرگيجۀ هيچكاك است كه در رايگيري ايراني سال 2009 در
ماهنامه سينمايي فيلم قبلاً به صدر فهرست راه پيدا كرده بود. بررسي اين راي
گيري و نتايج آن بماند براي بعد، اما از اين فرصت استفاده ميكنم براي معرفي
منابعي كه در اين سايت، به زبان فارسي، دربارۀ سرگيجۀ هيچكاك وجود دارد:
- آگهي نمايش سرگيجه در سينما چارلي تهران در نهم مهرماه سال هزار و سيصد و چهل و يك
- چرا سرگيجه فيلم مهمي است؟؛ مطلبي ويژۀ راي گيري ايراني و راه پيداكردن سرگيجه به بالاي فهرست كه در ماهنامه فيلم نوشتم
- كريس ماركر، فيلمساز فقيد فرانسوي، دربارۀ سرگيجه
- شمارۀ ويژۀ ماهنامه هنر براي پنجاه سالگي سرگيجه، به سردبيري من، كه به صورت فايل پيدياف قابل دانلود است
- مقالهاي دربارۀ فيلم تسخيرشدۀ شانتال آكرمن (كه يكي از دو زن فيلمساز پنجاه فيلم اول رايگيري سايتاندساوند است)، كه بازسازي فمينيستي سرگيجه است
Sunday, 29 July 2012
Tuesday, 24 July 2012
Life of the Lifless: Gueule d'amour
TWO SEQUENCES FROM Gueule d'amour
Today’s “Image(s)” is from two sequences of Gueule d'amour, known in English as The Lady Killer. This story of a tragic love (a central theme for many poetic realist films of the 1930s) articulates Grémillon’s visual thinking, his style and his very peculiar way of representing the reality on screen. Two segments discussed here are from the short opening sequence, and a key sequence toward the end of the film which carry many similar spatial elements of the first.
The opening sequence: a text appears on the image and reveals the time of the story (1936) and the place (Orange). The music played on the credits, a string section flowing over a staccato-like orchestration of reeds, stops as the actual film begins. Still the duration of the shots and their juxtaposition follows the rhythmic pattern of the early score. The sense of unity within fragmented reality of the world arises from what has established during the credit and the very particular mood it has delivered.
Today’s “Image(s)” is from two sequences of Gueule d'amour, known in English as The Lady Killer. This story of a tragic love (a central theme for many poetic realist films of the 1930s) articulates Grémillon’s visual thinking, his style and his very peculiar way of representing the reality on screen. Two segments discussed here are from the short opening sequence, and a key sequence toward the end of the film which carry many similar spatial elements of the first.
The opening sequence: a text appears on the image and reveals the time of the story (1936) and the place (Orange). The music played on the credits, a string section flowing over a staccato-like orchestration of reeds, stops as the actual film begins. Still the duration of the shots and their juxtaposition follows the rhythmic pattern of the early score. The sense of unity within fragmented reality of the world arises from what has established during the credit and the very particular mood it has delivered.
Monday, 23 July 2012
Review of the Encyclopedia of Early Cinema
كتابِ رؤياها
مکانیزم پیشبرندۀ سینما معمولاً با رویا دیدن
مقایسه شده است. در دورههایی از تاریخ سینما، فیلمها این مفهوم را به شکلی
آگاهانه به کار گرفتهاند، مثل سینمای تجربی مایا درن یا موزیکالهای هالیوود در
دهه 1950. اما دورهای در تاریخ سینما وجود دارد که شباهتي اساسي و ناخودآگاه با رؤیا
دارد؛ شباهتی که هم از ظاهر فیلمها، هم از تکنیک فیلمها و هم از جایگاهِ آنها
در متنی که 116 سال را به شکلی پیوسته به هم پیوند میدهد برمیآید. این دوره،
سینمای اولیه است که فیلمهای محو و پر از خط و پارگی و جهشهای ناگهانی نور در آنها
به رویا میماند. رنگهای دستی آنها که چندان دقتی در اجرا آن در کار نبوده مثل
موجودی زنده از کنارههای اجسام و آدمها بیرون میزنند و گویی آنها را «مشتعل» نشان
ميدهد. فیلمها ساده، اما تأثیر روانی آنها بر مخاطبِ زمان خود بسی فراتر و ژرفتر
از تأثیر فیلمی مثل Inception بر
مخاطب امروزی بوده است. فیلمها برای اولین بار به جاهایی سرمیکشیدهاند که
تماشاگر اولیه حتی تصور آن را در خیال خود نمیکرده است. سینما برای عدهای مثل
داستان ارواح یا نمایش اشباح روی پرده بوده و آنها را به حدی میترسانده، به
هیجان میآورده و یا بیخواب میکرده که تنها میتوانیم بگوییم تأثیر سینما بر
مخاطب، به خاطر آگاهی او از مدیوم و حتی امروز تسلط او بر آن، دهه به دهه کاستی
گرفته و در هر دوران از شکل رویاوارش دورتر شده است.
Monday, 16 July 2012
Jean Grémillon's Lumière d’été
"Something's Rotten in the State of Denmark": Motherland, Occupation and Resistance in Jean Grémillon's "Lumière d’été"
Subscribe to:
Posts (Atom)