![]() |
| Ulla von Brandenburg, 8 (from Contour 4th Biannual.2009) |
راههای
دیدن
كتايون
يوسفي
1
عبارت
«ویدیوی هنرمندان» به دسته کلی و گنگی اطلاق میشود که اغلب توسط هنرمندان هنرهای
تجسمی ساخته شده و بیشتر در ارتباط با تاریخ هنرهای بصری است تا تاریخ سینما. این
فیلمها (که شاید عنوان «فیلم» برایشان چندان مناسب نباشد) در شرایطی غیر از شرایط
سالن سینما و بیشتر در فضاهای نمایشگاهی هنر معاصر و یا با حمایت مراکز هنری به
نمایش در میآیند؛ نمایش آنها الزامات سالن سینما را ندارد (معمولا هر وقت
بخواهید میتوانید وارد سالن/اتاق نمایش شوید و هر مدت زمانی را که تمایل دارید در
آن سپری کنید)؛ اغلب، مکانی برای نشستن بینندگان در نظر گرفته نمیشود و همین
موضوع نشان میدهد که انتظار نمیرود مدتی بیش از چند دقیقه را به مشاهده
بگذرانید. همچنین ممکن است با عناصری دیگر درهمآمیخته و تبدیل به چیدمان شود. به
هر حال، این مکانها، نمونه یکی از انواع مکانها و شرایط جدیدی هستند که «پرده
سینما» در چند دهه گذشته تجربه کرده است. اما نکته جالب این است که کسانی که چشم و
حواس خود را با تماشای تاریخ سینما تعلیم دادهاند، آن دسته از مخاطبین هستند که
به سختی با این گونه آثار ارتباط برقرار میکنند و خو گرفتن و حتی توجه کردن به
این آثار برای یک سینمادوست کاریست بسیار دشوار. مشکل از همان لحظه ورود آغاز میشود:
«این لحظه، کجای فیلم/ویدیو/تصویر است؟» به عبارتی اول و آخر تصاویر کجاست؟ و
موضوع مهمتر اینکه، چه چیزی را باید دنبال کند؟ آیا باید روایتی را جستجو کند؟ باید
دنبال مهارتها و تردستیهای «سینمایی» هنرمند باشد؟ آیا موضوع مورد بحث، که در
نوشتهها و بیانیه نمایشگاه طرح شده را باید پیگیری کند؟ از چه دری باید وارد شود
تا باب گفتگو با این تصاویر متحرک باز شود؟


.jpg)


.jpg)
.jpg)
.jpg)







.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

