عصر معصومیت |
کتاب «عصر معصومیت: بازخوانی سینمای استودیویی آمریکا» منتشر
شده و باید در کتابفروشیها و در سایتهای اینترتی برای خرید آنلاین نسخۀ چاپی
موجود باشد.
این کتاب اول از مجموعهای است که توسط نیما حسنینسب
سردبیری میشود. او پشت جلد این کتاب نوشته:
«حکایتِ نامها و فیلمها و روایتِ شیوهها و مسیرهای فیلمسازی
در کارخانه رویاسازی هالیوود هم لذتبخش است و هم راهگشا؛ چه برای آنها که میخواهند
آثار تاریخسازِ آن روزگار را بهتر تماشا و درک کنند و چه کسانی که قصد دارند از این
گنجینه برای ورود به کار سینما پشت و جلوی دوربین بهره ببرند و از میراث بهجامانده
استفاده کنند تا مسیر دشوار و دلپذیرِ «سینهفیل تا سینهاست» هموارتر شود.
جلد اول از مجموعه «دفترهای سینهفیلیا» دربارهی چند كارگردان
سینمای آمریكا از پایان عصر صامت تا دورهی مصادف با زوال سینمای كلاسیک
آمریكا در اواخر دههی ۱۹۵۰ است. احسان خوشبخت با پیشینهی سالها تحقیق و بررسی
سینمای آمریکا مثل نقالهای خودمان یا بونشیهای سینمای ژاپن انگار کنار پرده نقرهای
ایستاده و دارد چیزهای مهم و جذاب و دستاولی از زندگی و کارنامه چند نام بزرگ و مهمِ
یک دوران سپریشده را توصیف میکند؛ از جان فورد و اورسن ولز و رائول والش تا ادگار
اولمر و دبلیو اس ون دایک مشهور به وودی یکبرداشته و همچنین زنان کارگردان مطرح در
نظام استودیویی که شرحِ موجز سازوكار تولیدشان در فصلی دیگر از کتاب آمده است. بخش
پیوست این جلد مروری است بر پانتئون سینمایی معروفِ اندرو ساریس که هنوز از مهمترین
منابع برای شناخت و دستهبندی کارگردانهای هالیوودی در دوران طلایی است؛ فهرست و
توصیفهایی که میتواند نقشه راه مناسبی برای سینهفیلهای سرگردان در اقیانوسِ دسترسی
دیجیتال به آثار تاریخ سینما باشد.» — نیما حسنینسب
شرح عکس روی جلد: استودیوی ساموئل گلدوین پشتصحنۀ ما دوباره
زندگی میکنیم (1934) به کارگردانی روبن مامولیان (نشسته مقابل دوربین) با بازی
فردریک مارچ و آنا استن. پشت دوربین هم گِرِگ تولند نشسته؛ چند سال پیش از این که
همشهری کین را فیلمبرداری کند