Friday 2 May 2014
Thursday 1 May 2014
Notes on Garde à vue
کلود میلر كه
در سال ۲۰۱۲ درگذشت کارنامهاي
نسبتاً ناشناخته و مبهم از خود در خارج از فرانسه برجاي گذاشت. در بين ناشناختهماندههاي
سينماي او، فيلمهاي اوليهاش جذابيتي انكارناپذير دارند. کمپانی آلمانی کنکورد (Concorde)
اخیراً Garde à vue (بازداشت، 1981) یکی از بهترین آثار میلر
را به صورت Blu-Ray منتشر کرده، فرصتی که باید برای نگاه دوبارهای
به سینمای این فیلمساز فقید مغتنم شمرد.
Sunday 27 April 2014
Soy de Teherán, Lost in La Mancha
دربارۀ فيلم تازۀ پدرو آلمودوار، Los amantes pasajeros
اهل تهران؛ گمشده
بر فراز لامانچا
پدرو آلمودوار
در دهه ۱۹۸۰ آوازی
خواند که بین اسپانیاییهای دوره گذار به دموکراسی بسیار مشهور شد. ترجیعبند اصلی
اين آهنگ مسخره، اساساً بیمعنا و بینهایت دهه هشتادی هست «اهل تهرانم» و در آن
تهرانی بودن خصلتی سوررئالیستی است که آلمودوار برای عجیب و غریب بودن، بیاعتنایی
به اصول و تأیید روحیۀ «بگذار این دو روز باقی را خوش باشیم» به کار برده است. تماشاگر
او در اسپانیای آن سالها مردمی بودند که میخواستند مدرن باشند و تشنۀ تغییر بودند.
در عین حال حالشان از سالها آشفتگی سیاسی در اسپانیا بد بود. سینمای آلمودوار مثل
آواز «اهل تهرانم» دعوتی بودند به شوخی با خود. زیر و رو کردن خود و پیدا کردن رازها
با سَبکی مفرح، سبُک، عامیانه، تلویزیونی.
Saturday 26 April 2014
Notes on Son of Ali Baba
هالیوود دهه ۱۹۵۰ و فانتزیهایش از ایران:
علی بابا، تونی کرتیس و شوالیههای اهلِ دلِ ایرانی
علی بابا، تونی کرتیس و شوالیههای اهلِ دلِ ایرانی
یکی از ژانرهای محبوب و به فراموشی سپرده شدۀ هالیوودِ عصر طلایی،
فیلمهای
swashbuckling بود که در ایران به فیلمهای
«شمشیرزنی» مشهور شد، چرا که به جز لباسهای پرزرق و برق و زمینۀ تاریخی پرطمطراق،
این فیلمها مملو از صحنههای پرهیجان مبارزه با شمشیر بودند و ستارگانی مانند
ارول فلین و استیوارت گرینجر زیباییِ نفسگیر این صحنهها را با ظرافت و کنترل
موزون یک صحنه رقص و آواز موزیکال اجراء میکردند.
اما هیچکس تصور نمیکرد که هالیوود این ژانر را، که معمولاً با
داستانها و زمینههای جغرافیاییِ اروپای قرن هفدهم پیوند خورده، روزی به ایران،
یا به طور دقیقتر به «پرشیا» ببرد. عنوان سالاد مخلوطِ هالیوود از تلفيق ایران و
این ژانر پسر علیبابا بود، فیلمی که در سال ۱۹۵۲ در استودیوی یونیورسال و
به کارگردانی کِرت نیومان ساخته شد.
Friday 25 April 2014
And Before Argo There Was Khayyam
عمر خيام: جيمز باندی با چند رباعی در جيب!
هاليوود يكشبه و با وقوع انقلاب در
ايران، يا به طور دقيقتر با واقعۀ گروگانگيري در سفارت آمريكا در تهران، به
ايران و داستانهاي مربوط به آن علاقهمند نشد. اين علاقه ريشهاي ديرينه دارد و
وجه اشتراكش در دورههاي مختلف –
از سينماي صامت تا آرگو –
غلبۀ فانتزي بر واقعيت و بيتوجهي محض به تاريخ است. اما اگر هاليوود عصر كلاسيك
با خوشقلبي و به نيت خلق سرگرمي محض به سراغ ايران رفت، رودررو قرار گرفتن دو
كشور از سال 1979 به اين سو باعث شد تا تصاوير ايدئولوژي زدۀ ايران در سينماي
آمريكا همراه شود با پيشفرضها، غرضها و فرمهاي تثبيت شدهاي از خصومت (كه
مثلاً در دهه چهل متوجه ژاپن و در دهه پنجاه متوجه اتحاد جماهير شوروي بود).
يكي از مشهورترين فيلمهايي كه هاليوود دربارۀ ايران ساخته، يا به طور مشخص فيلمي دربارۀ شخصيتي ايراني و بر اثر آن شهرهاي ايران و زندگي روزمرۀ مردم در ايران، عمر خيام است، فيلمي كه كمپاني پارامونت در 1957 از زندگي اين شاعر و دانشمند بزرگ تهيه كرد و چگونگي ساخته شدناش ريشههاي غفلت تاريخي هاليوود را به بهترين شكل نشان ميدهد:
يكي از مشهورترين فيلمهايي كه هاليوود دربارۀ ايران ساخته، يا به طور مشخص فيلمي دربارۀ شخصيتي ايراني و بر اثر آن شهرهاي ايران و زندگي روزمرۀ مردم در ايران، عمر خيام است، فيلمي كه كمپاني پارامونت در 1957 از زندگي اين شاعر و دانشمند بزرگ تهيه كرد و چگونگي ساخته شدناش ريشههاي غفلت تاريخي هاليوود را به بهترين شكل نشان ميدهد:
Wednesday 23 April 2014
The Sound of Jazz (1957)
انتخابی شخصی از «عصرطلایی تلویزیون»: صداي
جاز
جک اسمایت کارگردانی را از تلویزیون
شروع کرد و در سینما با وجود یکی دو فیلم قابل توجه مثل هارپر (1966) – باشركت پل نيومن - موفقیتی کسب نکرد. برای همین از آغاز
دهه 1970 دوباره به خانه قدیمیاش در جعبه جادویی برگشت. او در 1957 شاهكاری را برای
تلویزیون کارگردانی کرده که تا زمانی که تصویر باقی بماند باقي ماندن نام او را
بیمه خواهد کرد. عنوان برنامه صدای جاز است، برنامهای یك ساعته برای شبکه CBS با حضور غولهای جاز مانند كنت بیسی، لستر یانگ،
بن وبستر، بیلی هالیدی، جری مولیگان، تلانيوس مانك، جیمی جیوفری، پی وی راسل، هنری
ردآلن و ویك دیكنسون، همه در زیر یك سقف، كه باعث شده به اثر اسمایت لقب «بزرگترین
فیلم جاز جهان» را بدهند.
Sunday 30 March 2014
Saturday 29 March 2014
Sophia Loren Chased by a Peykan
سكانسي از Firepower، ساختۀ مايكل وينر كه در آن سوفيا لورن توسط يك پيكان تعقيب ميشود!
Wednesday 26 March 2014
Rediscovering Mohammad Ali Talebi
The Cinema of Childhood, a season of 17 films with/about children and childhood from all over the world, curated by Mark Cousins, hit the UK screens in April. I've been commissioned to write about three films in the season by Iranian filmmaker Mohammad Ali Talebi. Most of these films see the light of the UK screens for the first time, especially Talebi's. I'm also glad to announce Talebi is coming to the UK to attend some of the events, including a Q&A at the BFI Southbank with Mark Cousins.
The three short essays with links to the website of the season (which is also my job) are:
The three short essays with links to the website of the season (which is also my job) are:
Subscribe to:
Posts (Atom)