سال اسب
كارگردان: جيم جارموش.
با حضور: نيل يانگ، فرانك پانچوسامپدرو، بيلي تالبوت، رالف مولينا، لري كرگ، جيم جارموش، اليوت رابرتز، كيت ويسمار، اسكات يانگ.
1997/رنگی و سیاه و سفید/ 106 دقیقه
***
مستندي از نيل يانگ و گروه كريزي هورس در تور 1996 كه جارموش در آن با تكتك اعضاي گروه درباره تارخچه كريزي هورس گفتوگو ميكند. جارموش علاوه بر تور 1996 قسمتهايي از تور 1986 و 1976 را هم فیلم گنجانده، در حالی که همه آنها با دوربين سوپرهشت، هندی کم و شانزده ميليمتري فيلمبرداري شده اند. اگر به جستوجوي منشأ اين قيافههاي عجيبوغريب هستيد، فيلم پاسخي ندارد؛ قيافه نيل يانگ مثل كشتيشكستههاست و اعضاي ديگر ــ بيلي تالبوت و پانچو سامپدرو و رالف مولينا ــ در دل انسان وحشت مياندازند.
مصاحبه در اتاق رختشویی
جارموش مصاحبههايش را در اتاق رختشويي انجام داده و يانگ از «رد پاي ويراني كه پشت سر خود گذاشتهام» حرف می زند و در ميانه مصاحبهها قسمتهايي از كنسرت به نمايش درميآيد. فيلم كنسرتهاي قديمي باور نکردنی اند، به خصوص اجرایی از Like a hurricane که در اینترکاتی جادویی بیست سال به عقب برمی گردیم و اجرای همین ترانه را در لندن 1976 می بینیم. در قسمتی دیگر جارموش در اتوبوس جلوي دوربين ميآيد و براي يانگ قسمتي از تورات را ميخواند و بهنظر ميرسد كه يانگ در عمرش آن را نخوانده است. جارموش قسمتي از تورات را كه خدا به امت خود ميگويد چهگونه عقوبتشان خواهد داد، ميخواند و يانگ حالتي به خود ميگيرد كه انگار مكافاتي كه كشيده بسيار شديدتر از چنين عقوبتهايي است. استقامت این گروه گاراژی (گروه هایی که با آمپلی فایرها و گیتارهای ارزان گاراژ خانه پدر مادرشان را استودیوی موسیقی خودشان قلمداد می کردند، با آن صداهای زمخت زنگدار و شعرهای بی معنا، اما موسیقی درجه یک) قابل ستایش است و از همه مهم تر تواضع آنها برای این که 40 سال پشت سر نیل یانگ باقی بمانند.
جارموش در اتوبوس بخش هایی از کتاب مقدس را برای نیل یانگ می خواند
شخصاً علاقه ای به قسمت های جارموشی فیلم ندارم (شاید در کنار اولین فیلم جارموش، تعطیلات دائمی، این بدترین ساخته اش باشد) و هرجا موسیقی وجود دارد، فیلم معنا پیدا می کند. کجا و کی می توانید نیل یانگ را ببینید که با تیشرت مجانی "تاید" رخت شویی Stupid Girl از آلبوم "زوما" را اجرا کند یا آن انیمیشن غریبی که جارموش برای Big Time ساخته شده و زمانی در MTV هم نمایش داده می شد.
No comments:
Post a Comment