نيمۀ دوم بهترينهاي سينما در سال 2013
همان طور كه پيش ميرفتم هر از گاه بارقههايي كوچك از زيبايي ميديدم
احسان خوشبخت
رو به پايان سال ميلادي، چند نشريه
آنلاين از من فهرست فيلمهاي برگزيدهام در سال 2013 را خواستند. كاري كه اينجا
كردهام تلفيق چند انتخاب متعدد براي اين نشريات است. به علاوه فيلمهاي برگزيده را به صورت «دو فيلم با يك بليط»هاي
خيالي نوشتهام، فيلمهايي كه ديده شدنشان در كنار هم به كمك بيننده ميآيد. بعضي
از فيلمْ دومهاي اين بازي فيلمهايي قديمياند و الزاماً در سال 2013 به نمايش
دوباره درنيامدهاند يا اين كه لااقل من آنها را در اين سال نديدهام. بخش اول
فهرست را ميتوانيد در اين جا بخوانيد. (توضيح: در نسخهاي از اين مقاله كه در
ماهنامۀ 24 چاپ شد جاي زندگي آدل را در آخرين لحظه فيلم متوسط فرانسس
ها گرفت، چون اعلام كردند چاپ كردن يادداشت ستايشآميز از فيلم كشيش مايۀ
دردسر خواهد بود.)
سينما x نصفِ روز:
منع (كن برنز،
لين نويك، 2011) + همان طور كه پيش ميرفتم هر از گاه بارقههايي كوچك از
زيبايي ميديدم (جوناس ميكاس، 2000)
تنها تم مشترك اين دو فيلمْ درازاي بيش از حد طول زماني آن دوست و البته به
همين خاطر كمتر وجود سالمي قادر است پشت سر هم به تماشايشان بنشيند. نام فيلم اول
اشاره دارد به دورۀ منع مصرف مشروبات الكلي در آمريكا (Prohibition) كه باعث رواج ياغيگري و گنگستريزم شد. با زماني بيشتر
از شش ساعت، اين فيلم در اصل در سه قسمت براي تلويزيون ساخته شده (به ترتيب: ملت
الكلي، ملت قانونگريز و ملت متظاهر) و در مجموعه ديگر آثار كن برنز
دربارۀ تاريخ آمريكا قرار ميگيرد (آثار ديگر دربارۀ موسيقي جاز، فوتبال آمريكايي،
جنگهاي داخلي، فرانك لويد رايت، پاركهاي ملي) و جزييات فراواني دربارۀ رابطۀ
فرهنگ و سياست با الكل در دورههاي مختلف «تَر» (آزادي الكل) و «خشك» (منع آن)
دارد. فيلم دوم، كه در بخش مرور كامل بر آثار ميكاس در انيستتوي فيلم بريتانيا به
نمايش درآمد يك شاهكار 5 ساعت و نيمه است كه از عكسها و فيلمهاي خانوادگي ميكاس
تشكيل شده. فيلم مانند اسمش طولاني است، اما مثل خواب بعدظهر سبك است و سريع ميگذرد.
هيچ فيلمي به اندازۀ آن حس گذر زمان را به بيننده منتقل نميكند.