سينما از زمان برادران لومير سهبعدي بوده است
خداحافظي با زبانْ به صورت سهبعدي
احسان خوشبخت
مشكل بزرگ نوشتن دربارۀ سينماي سه بعدي اين است كه به جز رويكرد فني/اقتصادي و
مختصري اشارات تاريخي، دشوار است يا به طور دقيقتر هنوز زود است كه دربارۀ
تأثيرات زيباييشناسي آن حرف زد و اگر نخواهيم دربارۀ زيباييشناسي سخن بگوييم،
مگر ما تاجر و دانشمنديم كه دربارۀ بخشهاي ديگرش اظهار نظر كنيم؟ مثل اين است كه
كسي در دل سال 1929 و در شرايطي كه هنوز فيلمهاي صامت ساخته ميشدند و تلاشهاي
ناطق معمولاً خامدستانه بودند بخواهد جمعبندي روشني از تأثير صدا در سينما ارائه
دهد. نتيجه چنين تلاشي ميتواند بيحاصل و مأيوسكننده باشد.
آمدن صدا، روايت سينمايي كه در حوالي سال 1926 به كمالي وراي تصور رسيده بود
را براي مدتي بردۀ تكنولوژي كرد. مبارزۀ سالها آخر دهۀ 1920 در سينما مبارزۀ بين آيندهنگري
منفعتطلبانۀ سرمايهداري با گذشتهدوستي قدرشناسانه و كمالطلبانۀ هنر بود. اما
از آن جا كه سينما هنر موازنه است بين اين دو گرايش تاريخي توافقي حاصل شد كه
نتيجهاش ساخته شدن دور تازهاي از فيلمهاي خلاقانه در مديومِ سينماي ناطق بود؛
فيلمهايي كه دوباره قدرت استوديوها و تسلط اقتصاديشان بر سينما را تحكيم كردند.