بخش دوم
چگونه هالیوودِ
عصر كلاسيك با زنان وارد گفتگو شد
لباسهای فاخر،
خانههاي باشکوه، مردانِ نالایق
جنین بِیسینگر
ترجمه كتايون
يوسفي
هیچکس به این
اشاره نمیکند که این فیلمها به شکلی ناخواسته تا چهحد رهاییبخش بودند. داستانها
با ظاهر گولزنندهشان میگذاشتند تا زنان خارج از قواعد مرسوم رفتار كنند، در
حالیکه پلات فيلمها آنقدر عجیب و غریب بودند که اين تخطيها به كسي برنخورد و
كسي را خطری تهدید نكند. زنان تماشاگر مینشستند و ستارههایشان را میدیدند که با
لباسهای فاخر در ساختمانهای باشکوه به مردانی نالایق دل میباختند؛ بوالهوسي میکردند،
دشمنان را از سر راه برمیداشتند، حتی از بچههایشان میگذشتند. نکته جالبتر این
بود که کسی اهمیت نمیداد. مقالهای با این عنوان که «آیا جرج بِرِنت باعث نابودی
تمدن بشری میشود» نوشته نمیشد. جامعه خود را در خطر نمیدید. در آخر فیلم هم زن
خطاکار معمولاً میمرد یا مجازات میشد یا به اشتباهاتش آگاه شده و به راه راست
باز میگشت.