Monday, 17 June 2013
Monday, 10 June 2013
Survival of the Unfit
CINEPHILIA & REVOLUTION
A familiar practice in Persian film literature is that of the “cinematic memoir”—personal reminiscences of the film culture of pre-Revolutionary Iran.
Bolstered by a nostalgic tone, these autobiographical texts deal with the themes of childhood, adolescence and encounters with cinema in a Westernized Iran. The authors of such memoirs frequently depict Iran as a haven for cinephiles. Considering the number of films that were shown in pre-Revolutionary Iran and the diversity of their origins, this may be taken as an accurate characterization.
Saturday, 8 June 2013
Women Cinema and the Problem of Representation
فیلمسازی زنان و
مسأله بازنمایی
يك بررسي تاريخي
از جنبش سينماي زنان
گردآوري شده توسط
كتايون يوسفي
یکی از اولین نمونههای
توجه جنبش زنان به رسانه سینما کتابی بود که در 1970 منتشر شد با نام «پیوندِ
خواهری محکم است». این کتاب 600 صفحهای
که مجموعهای از اسناد تاریخی و مهمترین مقالات فعالان جنبش آزادیخواهی زنان را گرد آورده بود
لیستی به انتهای خود ضمیمه داشت از فیلمهایی که به خاطر توجه به مشکلات زنان یا
جامعۀ مشکلساز برای زنان تماشایشان توصیه میشد. اين مجلد بهانهاي شد تا در طول پنج-شش
سال بعد از انتشارش انواع فستیوالها، کتابها و مجلات با موضوع سینما و زنان در
بریتانیا و آمریکا یکی پس از دیگری ظاهر شوند: 1971، تاسیس گروه فیلم زنان لندن؛
1972 برگزاری جشنواره فیلم زنان در نیویورک و دو ماه بعد بخشی مختص زنان در
جشنواره فیلم ادینبُرو؛ همچنین تأسیس مجله آمریکاییِ «فیلم و زنان»، 1973 فستیوال
فیلم زنان در تورنتو و واشنگتن و دورۀ «فیلم زنان» در انستیتوی فیلم بریتانیا. اولین
کتاب در این حوزه در 1973 توسط مارجوری روزن با نام «ونوس پاپکورنی» منتشر شدکه
تصویر ارائه شده از زنان در هالیوود را با آنچه در واقعیتِ جامعه میگذشت مقایسه
کرد. به دنبال آن در 1974«از تکریم تا تجاوز» (مالی هسکل) و «زنان و مسئلۀ جنسیت
آنها در فیلمِ امروز» (جون ملن) آمدند. هر سه این کتابها در آمریکا و توسط
نویسندگان آمریکایی نوشته شدند و رویکردی جامعهشناختی به این مسأله داشتند؛ به
این معنی که سینما را آینهای از یک جامعه در حال تغییر میدانستند؛ البته آینهای
پر از تحریف که به بهانه «واقعگریزی» تصویری دروغ از شرایط اجتماعی نشان میداد و
زنان را تشویق میکرد که با تصاویری غلط همذاتپنداری کنند.
Monday, 3 June 2013
Iran (1971), a film by Claude Lelouch
An awful piece of travelogue whose loose narrative slowly takes shape from various rip-offs from Iran-related (or unrelated) sources such as Agnes Varda, Parviz Kimiavi, Richard Brooks and most importantly Lelouch's fellow countryman, Albert Lamorisse and his Le Vent des amoureux.
Thursday, 23 May 2013
Cine-Lunar Notes
ماه و سينما
جدای از این که ماه موضوع هزاران شعر و آواز عاشقانه و غیر عاشقانه بوده، در سینما
درآمدن قرص ماه باعث می شد تا لان چینی جونیِر نجیب و آرام به مرد گرگنما بدل شود
و از آن پیشتر لوييس بونيوئل در سگ آندلسی در یکی از مشهور ترین کاتهای
تاریخ سینما، بریدن چشم را به نمایی از ماه که به زیر ابر میرود «برش» داد. پرواز
ای تی با دوچرخه از مقابل ماه، در سالهای 1980 و همزمان با طرح «جنگ
ستارگان» ریگان دل بچهها را می بُرد. قبل از آن، در بيستم جولاي 1969، آپولو 11
اولي سفينه سرنشينداري بود كه بر روی خاک مردۀ آن کرۀ خوش سیما نشست، يه به روايت
تئوريِ توطئه، تظاهر كرد كه روي ماه نشسته است.
Saturday, 18 May 2013
Tetro = Sword + Fish
يادداشتي درباره تتروي فرانسيس فورد كاپولا: اره + ماهي
تترو
ملودرام خانوادگي فرانسيس فورد كاپولا اين تصور را به بيننده ميدهد كه گنگسترهاي پدرخوانده
خيلي بيشتر از آدمهاي عادي در حفظ بنيانهاي خانواده موفق بودهاند. به شكلي
متناقض، هنوز خانواده پدرخوانده كاملترين زندگي خانوادگياي است كه كاپولا
روي پرده تصوير كرده. در پدرخواندۀ دوم، كشتن برادر براي كاپولا اوج تراژدي
كورلئونهها بود و در مكالمه، تنهايي جين هكمنِ بيخانواده، سرآغازي بر
پارانويا، وحشت و فروپاشياش. خانوادۀ تترو، يا شبحي كه از آن در فيلم ميبينيم،
جايي بين اين دو قرار دارد: نه در شكل سنتياش وجود دارد و نه كاملاً محو شده است.
اما بيان اين نكته به تنهايي چه اهميتي دارد، وقتي همه از آن خبر داريم و بيشترمان
هم جايي در همين ميان گير افتادهايم. بهخصوص وقتي كاپولا براي فراتر رفتن از اين
سطح تلاش چنداني نميكند يا اين كه براي رسيدن به پاسخي در چهارچوب دنياي خودش به
قواعد ملودرامهاي دهه 1940 متوسل ميشود.
Thursday, 9 May 2013
May Stairs
The Third Man |
After a long interval, we will ascend and descend cinematic stairs again and will hide in the dark corners of the staircases which generate our dreams and nightmares. Another round of celebrating the most vital vertical element of the movies and their spaces.
Previous posts include: Insane stairs, Sirk stairs, Stairways to hell, Stairs and mirrors, Reincarnation of stairs, High society stairs, Metaphysical stairs, Dialectical stairs, Capra stairs, Stairways to heaven, Poetics of space: stairs.
Monday, 6 May 2013
CinemaEma Soundtrack Mix#1
آنچه خواهيد
شنيد بخش اول از پروژهاي تازه است براي سايت سينماي ما كه هدفش ارائه «ميكس»هاي
مختلف از موسيقي فيلم در تاريخ سينماست. هدفم اين است كه تا جاي ممكن تنوع در
ژانرهاي موسيقي و كشورها و سينماهايي كه از آنها كارهايي را انتخاب ميكنم حفظ
شود. به عنوان مثال در اين قسمت از فرانسه، آمريكا، چك و ايتاليا موسيقي فيلمهايي
را خواهيد شنيد كه بين سالهاي 1937 تا 2012 ضبط شدهاند و تنوعي دارند به گستردگي
فاصلۀ بين موسيقي فانكي جي جي جانسن در خيابان 110 تا كارهاي كلاسيك برنارد
هرمن.
Thursday, 2 May 2013
Tuesday, 30 April 2013
Grémillon: Documents
The Edinburgh Film Festival has announced a tribute to French director Jean Grémillon whose films was the subject of a hugely revealing retrospective at Il Cinema Ritrovato (Bologna, 2012), and later a three DVD boxed-set of the major films was released by Criterion.
Last July, shortly after the retrospective in Bologna, I updated one of my older essays and posted on MUBI Notebook which can be accessed here. During the research process for that piece and other Grémillon articles (mostly written in Farsi/Persian) I collected some documents, mostly covering the reception of his films in English language countries.
Here, you have uploads of some of those documents and I hope in future I can add more scans and other assorted materials to this blog that might help any Grémillon researcher or aficionado. I hope the Edinburgh revival puts this exceptional, poetic filmmaker in the place he truly deserves and sheds light on one of the most neglected careers in history of French cinema that in some respects seems as accomplished as those of Renoir's and Duvivier's.
Subscribe to:
Posts (Atom)